3 minutter å lese

Mistet telefonen? Sperr SIM-kortet med en gang!

Veldig mange bruker i dag tjenester som «Finn iPhone» eller lignende, som gjør det mulig å spore opp mobiler som er blitt borte – og samtidig slette alt innholdet på disse om for eksempel tyver har vært på ferde.

– De fleste moderne mobiler er godt sikret med både koder og slike tjenester– og det er bra, ettersom det sterkt reduserer sjansen for at privat data skal komme på avveie. Samtidig ser vi at mange i slike situasjoner glemmer noe som er minst like viktig, nemlig å sperre SIM-kortet som sitter i telefonen, sier Are Myklebust i Telenors sikkerhetsavdeling Fraud & Crime.

Bruk pin-kode

Spesielt om mobilen din fortsatt er påslått, og du ikke er raskt til å fjernslette den, er det fritt fram for uvedkommende å misbruke abonnementet ditt.

– Men det er viktig å huske at selv om mobilen blir låst eller fjernslettet, er ikke dette det samme som at SIM-kortet blir sperret, sier Myklebust og fortsetter:

– Det vi ofte ser er at SIM-kort blir satt i andre telefoner. En annen ting er at kodelåsen på enkelte telefoner ikke er spesielt vanskelig å knekke.

Han påpeker at du er spesielt utsatt om du ikke har en PIN-kode på SIM-kortet, en sikring du ifølge Telenors retningslinjer ikke skal deaktivere.

– Du er selv ansvarlig for all bruk – og misbruk – av abonnementet ditt frem til du melder fra om tapet. Det aller første du bør gjøre, er derfor å sperre abonnementet ditt så fort som mulig.

20170206-DSC_7265-ny

Kan koste titusener

Han ser hver måned flere tilfeller der stjålne mobiler blir misbrukt ved at uvedkommende ringer eller sender SMS-er fra  bortkomne enheter. I noen tilfeller brukes mobilen til å kjøpe gjenstander eller billetter via SMS-tjenester, ting som svindlerne senere kan få refundert og omgjort til rene penger.

– Men oftest er det snakk om misbruk i form av trafikk til utlandet, i verste fall er  dette samtaler og meldinger til høytakserte nummere. Da kan det raskt komme opp i høye beløp, gjerne titusener av kroner, sier Myklebust.

Han har i de verste tilfellene sett abonnementer bli svindlet for så mye som 50.000 kroner, før det er blitt satt en stopper for svindlingen.

– Telenor har systemer for å fange opp og stoppe svindelforsøk som dette. Men spesielt i tilfeller der telefoner blir stjålet i utlandet, kan man ikke stole på at vi får tatt affære så raskt som vi kan i Norge, sier Myklebust.

Dette skyldes at Telenor i enkelte roamingtilfeller ikke får oversikt over trafikken før det har gått flere timer, i enkelte tilfeller så mye som fire timer.

Er du i tvil, så sperr

Ifølge Myklebust er det ofte mange som kvier seg for å sperre SIM-kortet fordi de ikke er helt sikre på mobilen faktisk er borte.

– Om du er i tvil, så sperrer du abonnementet. Det er nemlig veldig lett å åpne det igjen om du likevel skulle finne mobilen – du kan ha samme SIM-kort, og får åpnet dette på få minutter, sier han og forklarer:

– Enten du ringer inn til Telenor eller sperrer via web, får du en kode. Denne kan du bruke for å gjenåpne telefonen igjen.

Om uhellet virkelig er ute og tyver har vært på ferde, vil du enkelt kunne bestille nytt SIM-kort. Og har du SWAP Plussforsikring, kan du både få  full dekning ved skade/tap/tyveri, samt erstatningmobil etter bare en virkedag.

– Husk også å melde telefonen din stjålet til politiet. Da sperres også mobilen via EIR-registeret (Equipment Identity Register), slik at ingen andre kan bruke mobilen med et annet SIM-kort i store deler av verden, sier Myklebust.

Slik sperrer du:

  • Er du Telenor-kunde, kan du sperre abonnementet på Mine Sider
  • Alternativt kan du ringe 09000 (+47 915 09 000 fra utlandet), hvor du får mulighet til å sperre abonnementet via telefonmenyen
  • Når det er gjort, blir abonnementet sperret for samtaler, SMS og datatrafikk
  • Husk at abonnementet kun blir sperret, ikke kansellert, så du kan gjenåpne det når du har fått nytt SIM-kort
  • Finner du igjen mobilen din, kan du gjenåpne SIM-kortet med en kode du får oppgitt. Ta godt vare på denne