Foto: Oculus

4 minutter å lese

Tar VR av allerede neste år?

Ifølge tall fra Entertainment Software Association (ESA) planlegger visstnok 40 prosent av alle amerikanske gamere å gå til innkjøp av et VR-headset i løpet av det neste året.

Det utgjør et ikke ubetydelig antall mennesker, ettersom det bor minst én gamer (definert som en person som spiller mer enn tre timer ukentlig) i 63 prosent av amerikanske husstander.

VR-headset Vive fra HTC solgte visstnok 15.000 eksemplarer i løpet av de ti første minuttene på lanseringsdagen i februar.

Utviklerne holder kortene tett til brystet når det kommer til reelle salgstall etter dette, men det er lite som tyder på at det fortsatt selges 15.000 VR-headset hvert tiende minutt. Om vi bare ser på egen omgangskrets med spilleglade folk, er det ikke mange som har kommet seg helt ned fra gjerdet … ennå.

En grunn til det kan være prisen på VR-headset for tiden. HTC Vive koster rundt 9000 kroner, Oculus Rift har en pris på cirka 6500 kroner, mens Samsung Gear VR har en utsalgspris på 1300 kroner.

Til sistnevnte trenger du i tillegg en kraftig nok Samsung-telefon som starter på 4600 kroner i skrivende øyeblikk (Samsung Galaxy S6), noe som dytter prisen opp i nesten 7000 kroner. Utpå høsten kommer Sonys PlayStation VR som kommer til å koste omlag 4800 kroner, i tillegg til at du trenger et PlayStation-kamera til omkring 500 kroner.

Tallene til ESA, som er verdens største spillbransjeorganisasjon, avslører at gjennomsnitt-gameren er 35 år gammel. En aldersgruppe som gjerne har stabil økonomi og relativt mye penger til overs etter at lån og regninger er betalt. I 2015 ble det, ifølge tallene til ESA, brukt nesten fem milliarder dollar (over 40 milliarder kroner) på hardware, så vi gamere er uten tvil en kjøpesterk og betalingsvillig gjeng.

Men det er ikke bare selve VR-headsetet som koster gryn. Grafikkortprodusent Nvidia anslår at mindre enn én prosent av verdens datamaskiner er kraftige nok til å kjøre VR i 2016. Av 1,4 milliarder datamaskiner i verden hører altså «bare» 13 millioner av de til toppsjiktet.

For de fleste av oss vil det altså bli en betydelig investering å gjøre oss VR-klare. Her er de anbefalte PC-spesifikasjonene for å få den beste opplevelsen med Oculus Rift:

  • Videokort: NVIDIA GTX 970 / AMD 290/390 tilsvarende eller bedre
  • CPU: Intel i5-6400 / i5-4590 Tilsvarende eller bedre
  • Minne: 8GB+ RAM
  • Video-utgang: ledig HDMI 1.3 output
  • USB-porter: 3x USB 3.0 ports plus 1x USB 2.0 port
  • OS: Windows 10 64 bit (anbefalt), Windows 8.1 64 bit eller Windows 7 64 bit

Anbefalt maskinvare for HTC Vive er veldig likt.

Reddit-brukeren Heaney555 har satt sammen en rekke VR-kompatible datamaskiner i prisklasser fra omlag 8,000 kroner til drøyt 10,000 kroner.

Det blir altså fort i hvert fall 16.000 kroner for en optimal VR-opplevelse, om man er nødt til å ha ny PC for å bli med på moroa.

– På grunn av det høye kravet til utstyr, er det naturlig for oss å begynne med spillenstusiaster. Gamere har gjerne allerede investert i dyre datamaskiner, og er åpne for å prøve nye ting. Vi går hardt ut med Vive, dette er det ypperste av hva teknologien tillater i dag, sa markedssjef i HTC, Jeff Gattis, til Link.no i fjor.

Dette kan imidlertid fort endre seg. Facebook eier Oculus Rift, og har planer utover spillmarkedet med sine VR-headset.

– Fortsatt handler VR mest om gaming og underholdning. Men det utvikler seg raskt. En dag vil du kunne ta på deg et headsett, og det vil endre måten du lever, arbeider og kommuniserer, sa administrerende direktør i Facebook (som eier Oculus Rift), Mark Zuckerberg, på Mobile World Congress i februar.

mark_vr

Det finnes heldigvis et veldig billig alternativ. For en drøy hundrelapp kan du gå til innkjøp av et Google-produsert VR-headset av papp. Du bretter sammen brillene, smekker inn telefonen din og voilà! Det er kanskje ikke den optimale VR-opplevelsen, men det er da i hvert fall en smakebit.

Les også: Hva er egentlig VR? Her er alt du trenger å vite … og en smakebit

Forbruker-VR er fortsatt ungt, og teknologiutviklingen beveger seg raskere enn noensinne. Det er med andre ord ingen grunn til å ikke tro at både pris, innhold og teknologi blir vesentlig bedre allerede i overskuelig framtid. Vi har latt oss imponere av virtuell virkelighet flere ganger, så vi håper naturligvis det blir enkelt, billig og tilgjengelig så snart som mulig.