Foto: Google

3 minutter å lese

Teknoåret 2015: Google Glass er død – lenge leve Google Glass

Da Google i 2013 begynte å selge en prototype på det de kalte Google Glass, følte vi virkelig at en hverdag vi stort sett bare kjente fra science fiction-filmer brått var ett steg nærmere.

Det å ha hele verdens kunnskap tilgjengelig rett foran øynene til enhver tid, via en brilleaktig innretning på nesetippen, gjorde at enkelte brukte vendinger som «vår tids største teknologinyvinning».

Foto: Google
Foto: Google

Nå, bare to år senere, uten at Google Glass noen gang ble tilgjengelig i stor skala, er det overraskende mange som mener at de høyteknologiske brillene er old news.

De relativt få som valgte å bla opp 1500 dollar for Glass-prototypen klarte kanskje aldri å overtale allmenheten om at man virkelig behøvde å være konstant koblet opp mot internett via at par stemme- og touchstyrte briller foran øynene – eller i hvert fall i de få timene det tok før batteriet gikk tomt.

Noen meldte også om hodepiner, og det ble påpekt at ivrige Google Glass-brukere kunne oppfattes som uhøflige – derav tilnavnet glassholes.

I mellomtiden har også aktører som Microsoft tatt oss enda et steg nærmere science fiction-drømmen med sine fantastiske visjoner for HoloLens.

Foto: Microsoft
Foto: Microsoft

Så da Google rett etter nyttår meldte at de nå rett og slett avslutter produksjonen og salget av Google Glass, kunne man kanskje tro at det var en innrømmelse av at hele prosjektet ikke hadde gått som de først håpet.

Men, nei – tvert imot.

Google har på ingen måte tenkt å avslutte Google Glass-prosjektet. Det de har avsluttet nå, var en eksperimentell fase av produktutviklingen der de garantert har lært svært mye om hva som fungerte bra med brillene – og hva som ikke gjorde det. Mye takket være den svært aktive brukergruppen, av Google kalt Glass Explorers.

Fram til produksjonen av den eksisterende brillen – som gikk under navnet Google Glass Explorer – ble nedlagt 15. januar, sorterte de under såkalte Google[x] – Googles halvhemmelige og eksperimentelle produktutviklingsavdeling, som også har gitt oss blant annet selvkjørende biler og internett levert via ballonger i stratosfæren.

Det som nå skjer, er at de som jobber med Google Glass får danne sin egen avdeling, der de skal fortsette å jobbe med å utvikle nye og forskjellige former av nettbrillen som skal masseproduseres.

Når de nye produktene blir tilgjengelig for markedet, er usikkert. Men det er ikke utenkelig at vi allerede får se noe i løpet av 2015, kanskje allerede under Google I/O-konferansen som mest sannsynlig blir avholdt i juni.

Vi stoler jo på at Google vet hva de holder på med, så om de nye modellene blir hakket mer diskret og kan by på en lengre batteritid enn tre timer, er vi villige til å bla opp. Spesielt om prisen synker ganske langt ned fra de over 12.000 kronene forrige modell kostet …

I de kommende ukene vil vi kikke nærmere på noen av teknohøydepunktene vi kan forvente i 2015 – alle sakene i serien kan du lese her.