Foto: Valve

3 minutter å lese

Teknoåret 2015: Vil Steam Machine gjøre spillkonsollen overflødig?

Det er en kamp som nesten har vart like lenge som mange av oss har vandret her på jorda: Er det best å spille på pc eller konsoll?

Pc-tilhengerne har mange gode kort på hånda. Blant annet sverger de til mus og tastatur for kjappest og mest presis spilling. I tillegg kan de selv velge hvor mye kraft og ytelse spillmaskinen skal ha – det står stort sett bare på penga.

Konsollfansen er imidlertid vant til og tilhengere av alt-i-ett-pakka, der spillene bare virker – alle forholder seg til samme maskinkraft og en kontroller som bokstavlig talt er skapt utelukkende for å spille.

Det er en krangel som til tider kan bli ganske opphetet – og det er lite som tyder på at en av partene er i ferd med å vinne med det første.

Inn fra sidelinjen kommer imidlertid nå en aktør som ikke er kjent for å forholde seg til de etablerte spillereglene.

Spillprodusenten Valve, som har gitt oss både «Half-Life»-spillserien og verdens største digitale spillbutikk Steam, lanserer ifølge ryktene om bare få måneder spillkrigens svar på en ulv i fåreklær: Steam Machine, en pc som både ser ut og oppfører seg som en spillkonsoll.

Akkurat slik dampmaskinen navnet viser til var startskuddet på den industrielle revolusjon, håper Valve å snu opp-ned på hele «konflikten» mellom pc og konsoll. Med deres maskin påstår Valve at du kan få det beste fra begge verdener.

Dette er en tidlige prototype av Steam Machine - som henter det beste fra både pc- og konsollverden. Foto: Valve
Dette er en tidlige prototype av Steam Machine – som henter det beste fra både pc- og konsollverden. Den magiske ingrediensen? Håndkontrollen. Foto: Valve

I motsetning til tradisjonelle konsollprodusenter som Sony, Microsoft og Nintendo, har Valve valgt å la absolutt alle som vil kunne bygge sine egne Steam-maskiner. Enten du er amatør eller godt etablert pc-leverandør, handler det om å sette en rekke mer eller mindre tradisjonelle pc-komponenter sammen til en liten boks. Dette betyr også at maskinen (som en vanlig pc) kan komme i alle prisklasser, avhengig av hvor kraftig du vil at innmaten skal være.

Men den påståtte magien oppstår ikke før fyrer opp det Linux-baserte operativsystemet SteamOS, som er helt gratis og utelukkende designet for å gi umiddelbart og storskjerm-tilpasset tilgang til spillbutikken Steam.

Siden spillingen er ment å foregå i stuen, er SteamOS tilpasset tv-skjermen - en funksjon du allerede kan oppnå i dagens Steam ved å aktivere «Big Picture». Foto: Valve
Siden spillingen er ment å foregå i stuen, er SteamOS tilpasset tv-skjermen – en funksjon du allerede kan oppnå i dagens Steam ved å aktivere «Big Picture». Foto: Valve

Dette enorme og stadig voksende spillbiblioteket vil du deretter kunne boltre deg i med den aller mest hemmelige ingrediensen i Steam Machine-sausen: Den splitter nye håndkontrolleren.

I motsetning til spillkontrollerne vi er vant til på Xbox og PlayStation, finner du her ingen styrespaker – de er byttet ut med par styreplater som ifølge Valve skal gi spilleren langt bedre kontroll over spillene enn man er vant til på konsoll.

Men er det nok til å overbevise pc-spillerne? I fjor fikk 300 heldige gamere tilgang på en tidlig prototype av Steam Machine, og kunne fritt leke seg i sine egne hjem. Tilbakemeldingen fra dem har vært svært varierte – noen har elsket den nye styremetoden, andre ikke.

Faktisk var det tvilen rundt akkurat håndkontrolleren som gjorde at Steam Machine ble utsatt fra sin planlagte lansering i fjor. I mellomtiden har Valve jobbet hardt med å utvikle nye versjoner av den spesielle håndkontrolleren, og i den siste versjonen som det ble lekket konseptbilder av før jul virker avstanden til de tradisjonelle spillkontrollerne stadig mindre …

Dette er visstnok den siste versjonen av Steam-kontrolleren. Foto: Gamespot
Dette er visstnok den siste versjonen av Steam-kontrolleren. Foto: Gamespot

De siste ryktene sier at Valve nå sikter seg inn mot spillkonferansen Game Developers Conference i San Francisco senere denne måneden for å offisielt lansere maskinen.

Spenningen vil da knytte seg til om det faktisk finnes noe rom for en helt ny type spillmaskin i tomrommet som fortsatt eksisterer mellom pc- og konsollspillene.

Hva tror du?

I de kommende ukene vil vi kikke nærmere på noen av teknohøydepunktene vi kan forvente i 2015 – alle sakene i serien kan du lese her.