3 minutter å lese

Teknoåret 2015: Virtuell virkelighet til folket!

Helt siden vi så Stephen King-skrekkfilmen «Gressklippermannen» i 1992 har drømt om virtual reality (VR) – og kanskje også vært litt skremt av tanken.

Det har tatt litt tid, men nå i 2015 kan drømmen endelig gå i oppfyllelse når VR-brillene Oculus Rift lanseres for fullt.

Dette er rett og slett et par store briller du kan koble til en datamaskin og ta på deg – og vips er du trukket inn i en alternativ virkelighet som er så overbevisende at folk oppfører seg som dette:

Synes du dette virker som en litt marginal greie for spesielt interesserte?

Vel, bare for noen få år siden var det kanskje en legitim innvending. Teknologien var rett og slett ikke god nok til at opplevelsen ble realistisk nok, og aktørene som forsøkte seg med VR-lanseringer var ikke store nok til å virkelig kunne vise muskler.

Med Oculus Rift er historien en helt annen. Selskapet bak, Oculus VR, har lenge jobbet med å gjøre teknologien både god og tilgjengelig – noe som har sørget for at de har fått flere store spillselskaper med på laget.

Allerede er svært mange spill laget med innebygget støtte for Oculus Rift, mens allerede lanserte stortspill som «Skyrim», «Left 4 Dead» og «Portal 2» kan spilles med en liten oppdatering. I andre spill, som for eksempel «Minecraft», har fansen selv sørget for å gjøre spillet kompatibelt.

Og med den unisone hyllesten Oculus Rift får fra de største spillutviklerne i verden («Doom»-skaper John Carmack leder nå også teknologiutviklingen i selskapet), kommer det garantert flere spill etter lanseringen i år:

Selv om det er spillindustrien som først har kastet seg over Oculus Rift i første omgang, og allerede har klart å lage opplevelser som er langt mer realistiske og suggerende enn noe du kan få til på en vanlig dataskjerm, vil også andre bransjer komme etter.

Kanskje ikke overraskende har pornobransjen lagt sin elsk på fenomenet – men vil vi om få år også kunne oppleve filmer på denne måten? Det er også tenkelig med mange mer praktiske bruksområder, som at leger kan fjernoperere over internett, at arkitekter kan vandre rundt i bygg som bare eksisterer på planleggingsnivået, og så videre. Og kanskje kan du selv delta i de største nyhetshendelsene?

Den største indikasjonen på at Oculus VR mest sannsynlig kommer for å bli, er imidlertid de finansielle musklene selskapet har i ryggen etter at selveste Facebook i fjor kjøpte selskapet for over to milliarder dollar.

Får vi snart muligheten til å poke Facebook-venner i en alternativ virkelighet, mon tro?

Akkurat når i år Oculus Rift vil bli lansert, og hvor mye den vil koste, vet vi ikke ennå (utviklersettet som du kan kjøpe nå koster 350 dollar). Men etter opplevelsene vi allerede har hatt med utviklerversjoner av headsettet, håper vi det ikke er lenge til!

I de kommende ukene vil vi kikke nærmere på noen av teknohøydepunktene vi kan forvente i 2015 – alle sakene i serien kan du lese her.