6 minutter å lese

Ti ting du ikke vil oppleve … med mindre det er i VR

Overalt i verden skjer det stadig vekk tragiske hendelser, ting man helst ikke vil oppleve på kroppen.

I hvert fall ikke fysisk. For selv om livet ikke alltid er en lek, ser vi stadig oftere at det tas i bruk teknologi vi som regel forbinder med lek for å oppleve noe langt mer alvorlig: Katastrofale hendelser og tragiske situasjoner i virtuell virkelighet (VR).

Vi har sett nærmere på ti forskjellige VR-opplevelser som, av forskjellige grunner, har tatt i bruk den nye teknologien for å kunne transportere deg trygt inn i situasjoner du ellers helst skulle holdt deg langt unna.

360-videoene i denne saken kan du både oppleve ved å «dra» bildet rundt i nettleseren, eller via eget VR-utstyr – les mer om hvordan du gjør det i denne introduksjonssaken.

Tilbake til Tsjernobyl

I år er det 30 år siden atomreaktoren i Tsjernobyl gikk i lufta, noe som førte til en av de alle verste miljøtragediene verden noen sinne har sett. Forståelig nok har det lenge vært en god idé å holde seg langt unna det hele, men det betyr altså ikke at vi ikke får oppleve hvordan det faktisk var, og er, å være der.

En ny VR-dokumentar ønsker nemlig nå å frakte oss tilbake til den skjebnesvangre dagen i 1986, og skal la oss få oppleve spøkelsesbyen som fortsatt gjør en god jobb i å minne oss om farene ved atomkraft.

Det ble nylig sluppet en 360-trailer som viser hvordan det hele kan arte seg, dersom dokumentarens Kickstarter-kampanje drar inn nok penger. Ifølge filmskaperne selv, er deres fremste mål å øke oppmerksomheten rundt temaet uten at du selv må risikere helsen – eller livet.

Hvordan er det å sitte isolert?

I skrivende stund sitter over 80.000 amerikanske fengselsinnsatte isolert på enecelle, der de tilbringer fra 22 til 24 av døgnets timer uten noe som helst form for sosial omgang. For noen av disse er det snakk om få timer eller dager, for andre kan det vare i flere år eller tiår. Også her i Norge husker du sikkert at vi nylig hadde et offentlig ordskifte knyttet til bruken av isolasjon på spesielt farlige fanger.

Mange av oss har sikkert meninger om dette, i den ene eller andre retningen. Men de aller færreste av oss vet hvordan det faktisk er å sitte isolert på denne måten i lang tid av gangen. Det er noe den britiske avisa The Guardian ønsket å gjøre noe med i sin første VR-produksjon. Du kan oppleve den både i nettleseren, eller ved hjelp av en Cardboard-leser via appene til iPhone og Android.

Inn i krigens hjerte

Et sted vi virkelig ikke har lyst til å være i disse dager, er i Syrias største by Aleppo – en tidligere verdensmetropol som i dag er revet i filler av borgerkrigen i landet.

For bare få dager siden ble byens siste barnelege drept i et bombeangrep mot et Leger uten grenser-støttet sykehus, en av mange nyheter som ikke akkurat lover godt for byens fremtid.

Selv om vi ikke kan være der i person, er det likevel en svært tankevekkende opplevelse å kunne reise dit via denne VR-videoen fra krigens hjerte, levert av Huffington Posts VR-satsing RYOT.

Livet som flyktning

Noe av det unike med VR-opplevelser er at det gjør det lettere å forestille seg hvordan andre måtte ha det, ettersom du nesten får oppleve situasjonen «på kroppen».

Dette er noe av det som gjør RYOT-videoene så interessante, og potensielt med empativekkende enn mer tradisjonelle videoer. Se for eksempel denne VR-rundturen fra flyktningleiren i Calais, på folkemunne kjent som «Jungelen»:

… også på vannet

Nettopp det at seerne av VR-videoer kan oppleve sterke følelsesmessige og empatiske reaksjoner, gjør at teknologien raskt er blitt et yndet verktøy også for hjelpeorganisasjoner.

Som Leger uten Grenser, som ikke bare intervjuer båtflyktninger på den greske øya Lesbos, men også tar oss med ut på vannet for å se hvilke forhold de blir reddet under.

Hvordan er det å ha mistet alt?

Leger uten grenser har tatt i bruk 360-teknologi også i denne filmen fra en flyktningleir i Tanzania, der vi får et innblikk i livet til folk som har opplevd de grusomste ting. Som det blir sagt i intervjuet: Dette er ting folk flest i vår verden ikke engang vet foregår.

Kanskje er det noe videoer som dette kan rette opp i?

Jordskjelv i Nepal

Vi har ennå ikke sett noen VR-filmer som er tatt opp under et jordskjelv – men det er nok ikke utenkelig at det dukker opp i en nær fremtid, nå som 360-kamerateknologien blir mer og mer tilgjengelig.

Det vi imidlertid har begynt å se, er VR-videoer som lar oss oppleve etterdønningene etter et jordskjelv på nært hold. Etter det store Nepal-skjelvet i 2015 dukket for eksempel denne videoen fra redningsarbeidet opp, samt denne litt lengre skildringen som tar for seg barnas fremtidsutsikter:

 

… og i Japan

Det er kanskje ikke overraskende at også de mer tradisjonelle nyhetsorganisasjonene tar i bruk VR-teknologi for å rapportere fra hendelser verden rundt – som denne reportasjen fra ABC News om jordskjelv i Japan.

Vær med Titanic til bunns

Også enda eldre tragedier er nå innenfor vår emosjonelle rekkevidde takket være VR-teknologi. Som Titanic-forliset, som det nå skal bli mulig å oppleve som passasjer i spillform via virtuell virkelighet.

Foreløpig har gjengen bak dette prosjektet «bare» animert en to timer og førti minutter lang sanntidsskildring av hendelsesforløpet, samt sluppet en teaser som viser hvordan det endelige produktet kan se ut om de får samlet inn nok penger til spillet «Titanic: Honor and Glory» (dette er ikke en 360-video):

… men kan det bli for mye?

Det er spørsmålet enkelte har stilt seg etter at dataspillet «[08:46]» ble sluppet til Oculus Rift.

Spillet har sitt navn etter klokkeslettet da et American Airlines-fly traff det nordre World Trade Center-tårnet i New York City den 11. september 2001 – starten på en av de største tragediene i moderne amerikansk historie.

Spillet starter som en relativt kjedelig affære, der du driver på med litt vanlig kontorarbeid i VR … før det brått smeller. Flyet har truffet andre enden av bygget, og du kan senere bevitne det andre flyet gå inn i det søndre tårnet. Med alle trapper stengt, er det imidlertid ingen vei ut. Valget står mellom å hoppe eller å bli kvalt av røyken.

Er det for tidlig? For nært i tid? For smakløst? Utviklerne sier selv at de har forholdt seg så tett til virkeligheten som overhodet mulig. Men med VR er det helt klart forståelig at enkelte kan synes det blir litt for tett opp til virkeligheten, virtuell eller ei.