6 minutter å lese

Redd for VR-kvalme? Her er triksene som hjelper

Vi er mange som har gledet oss vilt til å demonstrere VR-teknologi til venner, foreldre eller kjæreste, for å dele med dem hvor eksepsjonelt kul denne teknologien kan være.

De aller fleste som tester VR for første gang blir dødsimponert. De hyler av fryd når de suser ned den stupbratte alpinbakken eller kjører berg-og-dalbanen, og etterpå er de gjerne så gladsvimle at de knapt klarer å stå på beina. Kjempestas!

Men en sjelden gang er det ikke like gøy.

bah

Vanlig med VR-syke i starten

For det er et faktum at enkelte opplever kvalme første gang de tester VR. Og for noen er kvalmefornemmelsen så sterk at de blir skremt fra å prøve igjen.

– Den første gangen jeg satt lenge av gangen med VR-briller, ble jeg skikkelig uvel. Det hjalp ikke at det var en berg- og dalbane-simulator, noe som i utgangspunktet ikke er en bra VR-opplevelse, og at det hele kjørte på en gammel laptop, forteller Ken Olling i V REZ, som utvikler små og store VR-løsninger for bedriftsmarkedet.

Tilstanden har til og med fått sitt eget begrep på engelsk, virtual reality sickness. Det minner om sjøsyke, og oppstår når det er et ikke er samsvar mellom det du ser og det som registreres av et lite bein dypt inne i øret ditt.

Enklere forklart: Kvalmen kommer av at du beveger deg i VR-universet, mens ting er langt mer stillestående i virkeligheten. Dette skaper et misforhold mellom hva kroppen og øynene opplever.

Ifølge V REZ er ti prosent av befolkningen mer disponert for å bli VR-syke, mens ti prosent aldri vil oppleve det. De resterende 80 prosentene av oss vil oppleve kvalme hvis opplevelsen er dårlig designet eller maskinvaren er for dårlig.

Ikke gi opp!

Den gode nyheten er at utviklerne har blitt flinkere til å forebygge slik VR-syke, og både utviklere som jobber med maskinvare og programvare er blitt mye mer bevisst på problemstillingen.

– Heldigvis gikk det raskt bedre. Primært fordi VR-brillene nå holder så mye høyere nivå, sier Olling.

LES OGSÅ: Det beste innholdet til Gear VR akkurat nå

Har du tidligere opplevd VR-kvalme, eller er redd for at den melder seg når du skal spille, bør du ikke gi opp. Utviklingen på dette feltet går nemlig ekstremt raskt, og kvalmen kan også avta når man blir vant til dette.

– I gamle dager satte engelskmennene unggutter ombord på gyngende skip, så de skulle bli vant til det før de ble sjømenn som voksne. Det er også mulig å bli noe bedre vant til VR, bare man først tar det litt inn i små porsjoner. Men hovedgrunnen til kvalme er fremdeles dårlig designede opplevelser og for treg maskinvare, sier Olling.

kvalme

Her er de viktigste rådene mot virtual reality-kvalme:

Ikke vær for lenge i den virtuelle verden i starten

Akkurat som man kan bli sjøvant for å holde ut lengre turer i urolig farvann, kan man venne seg til å tilbringe tid i den virtuelle verden – så lenge ikke opplevelsen er helt «umulig» (selv sier Olling at han fortsatt blir syk av berg- og dalbaner i VR).

Det beste rådet er derfor å begynne forsiktig, gjerne bare i noen minutter. Ta deg et kvarters pause før du prøver i noen minutter til.

Avslutt uansett dagens økt i god tid før du føler at elgen er altfor nær å bli ropt på.

Prøv en annen VR-opplevelse

Hva slags type bevegelser du gjør i VR-universet har veldig mye å si. Unngå heiser og berg-og-dalbaner i første omgang. Førsteperson-skytespill kan ha en risiko.

Mange spill har løst problemet med kvalme knyttet til bevegelse ved at du «teleporterer» deg rundt i et rom, i stedet for å gå fritt. Det verste du kan gjøre et spill, er ifølge Olling å bevege deg sidelengs.

Her kan du se en liste over hvilke PlayStation VR-spill som har størst potensial for å virke kvalmende på deg. Og hold deg for all del unna ting som dette.

LES OGSÅ: Vil du besøke «Westworld» selv? Med VR kan du få muligheten

Sitt ned!

Mange utviklere av spill og VR-opplevelser har uansett funnet ut at man bør ha statiske elementer i front av bildet, for å hjelpe sansesystemet med å sortere inntrykkene.

Drar du til verdensrommet, bør du kanskje ha muligheten til å se all bevegelse gjennom en romhjelm eller romskipets cockpit. Kjører du raskt med bil, blir alt mye enklere å oppfatte om man har et dashbord foran seg.

Ofte vil du også kunne merke at det hjelper å sette seg ned mens du spiller – det gir nemlig kroppen en følelse av ro. Det samme gjelder om du unngår å bevege selve hodet ditt for mye fra side til side og frem og tilbake. Fokusér heller øynene dine på ett punkt, og ta det gradvis derfra.

… fokusér på den virtuelle nesen?

Forskere ved Purdue University har funnet det de tror kan redusere VR-syke betraktelig, og løsningen lå bokstavelig talt rett foran nesen deres.

bergogdal

Ved å plassere et durabelig snyteskaft i nedre sentrum av skjermbildet på VR-simulatorer, ble opplevelsen av kvalme redusert med 13,5 prosent. Og det beste av alt: De fleste brukerne la ikke engang merke til nesen, da øynene våre er vant til å ignorere objekter som er der konstant.

Vi har imidlertid ikke sett så veldig mye til slike nesetipper i VR-opplevelsene så langt …

Har hardware noe å si?

Selv om Valve-utvikler Chet Faliszek mener at VR-kvalme skyldes at spillutviklere ikke gjør jobben sin, er det generelt stor enighet om at hardware også kan ha mye å si.

Da Link.no møtte markedssjef Jeff Gattis i HTC, som har laget VR-brillen Vive i samarbeid med nettopp Valve, var han klar på at kraftig (og dermed dyr) maskinvare var noe av nøkkelen. Bare med en høy nok bildeoppdateringsfrekvens kan forsinkelsen mellom fiksjon og virkelighet bli liten nok til at man ikke blir kvalm, mente han:

– Det er nøkkelen til å kunne servere store opplevelser uten at du blir dårlig. Mange av de som blir kvalme av å prøve VR-opplevelser blir det fordi det er litt lagging mellom hodebevegelsene og det man ser foran seg.

Også Olling er enig i at bildeoppdateringsfrekvensen kan ha mye å si – helst bør den på 90 bilder i sekundet, noe om gjerne krever noe kraftigere maskinvare.

Selv om du ikke har det mest avanserte utstyret, er det fysiske ting du også kan gjøre for å hindre kvalme. Et naturlig førstesteg er å sørge for at brillene er godt nok kalibrert, slik at det du ser er mest mulig i fokus. Sjekk både fysiske innstillinger på brillene, og innstillingene i programvaren!

Hvis alt annet feiler: Ingefær!

Det finnes en rekke kjerringråd mot VR-syke, og enkelte av dem – som alkohol – kan vi på ingen måte anbefale.

Litt ingefær er imidlertid blant de mest brukte kjerringrådene mot sjøsyke, og skal fungere like bra mot generell kvalme. En liten dose alkoholfri ingerfærøl er dessuten kjempegodt.

LES OGSÅ: Alt om VR på Link.no

Relaterte saker