3 minutter å lese

Veldig snart snus virkeligheten vår på hodet!

Det er fortsatt noen filmer som ser fantastiske ut i 3D på kino. Men hvor ofte har du egentlig dratt fram 3D-brillene hjemme i egen stue for å se på 3D-innhold på 3D-TVen du kjøpte for masse penger for bare få år siden?

Ikke mange, tør vi tippe.

Kanskje derfor er det ikke så rart at du er bittelitt skeptisk til alle de forskjellige brillebaserte teknologiene som det nå blir skrevet stadig mer om.

LES OGSÅ: VR eller AR? Her er de tøffeste veiene inn til den alternative virkeligheten

Enten vi snakker om VR (virtual reality) eller AR (augmented reality) er det uansett hevet over enhver tvil at de nye teknologiene er på full fart inn i livene våre, med store aktører som Google, Microsoft, Facebook, Samsung, HTC og Valve som noen av de største driverne på teknologisiden.

Og denne gangen tyder svært mye på at vi ikke lenger snakker om et teknologisk blaff, slik vi opplevde sist VR var i vinden som et 90-tallsfenomen.

Scene fra den Stephen King-baserte sci-fi-thrilleren «Gressklippermannen» fra 1992.
Scene fra den Stephen King-baserte sci-fi-thrilleren «Gressklippermannen» fra 1992.

Kort fortalt er VR, som vi på godt norsk kaller virtuell virkelighet, en fullstendig og omsluttende reise inn i en alternativ virkelighet. Ved å ta på deg et bestemt utstyr over øynene, helst kombinert med et headset, forholder du deg ikke lenger til de fysiske omgivelsene rundt deg.

I stedet tas du til for eksempel et helt annet sted på jorda – eller en helt annen planet for den saks skyld. Ved å vri på hodet kan du deretter utforske den virtuelle verdenen på akkurat samme måte som om du skulle sett deg rundt der du oppholder deg akkurat nå.

Denne videoen gir en god innføring i hvordan VR-teknologien fungerer:

Ettersom man ikke så enkelt kan forholde seg til ting du faktisk har rundt deg, vil nok VR for det aller meste handle om underholdning eller andre former for mer eller mindre fantasifull virkelighetsflukt.

I første rekke vil det nok dukke opp mange spill- og filmrelaterte opplevelser (også innenfor den voksne kategorien …), men det er jo også mulig å tenke seg mer praktiske funksjoner som virtuelle husvisninger, videokonferanser, utdannende rundturer i museer og liknende.

Augmented reality, AR, er på sin tide en teknologi som ikke gjør at du fjerner deg fra de fysiske omgivelsene rundt deg. I stedet utfyller man disse med ny informasjon – kall det gjerne en blanding mellom virtuell virkelighet og virkelig virkelighet (noen kaller også det flere smarttelefon-apper allerede gjør for mixed reality).

Dette gjør at teknologien umiddelbart også kan bli mer praktisk orientert, ettersom avstanden fra det digitale til det virkelige tilnærmet viskes ut. Det er allerede nå enkelt å forestille seg digitale kart som peker hvor du skal på veien foran deg, men snart vil man kanskje også ha flere slike digitale pekepinner – som en lys levende rørlegger som via en AR-direktelinje kan være «tilstede» på kjøkkenet ditt for å vise hvordan du skrur av stoppekrana.

Heldigvis er det heller ikke fjerne å forestille seg at AR også kan brukes til mange former for kreativ lek – som muligheten til å bygge en «Minecraft»-verden på stuebordet, slik Microsoft allerede har demonstrert.

Uansett hvordan de forskjellige teknologiene utvikler seg, er det liten tvil om at vi fortsatt er helt i startgropa for hva vi kan forvente av VR- og AR-verdenen i årene som kommer.

Enten det er helt ekstraordinære spillopplevelser eller nye muligheter for fjernkirurgi, er vi svært nysgjerrige på å følge veien videre.

PS: Toppbildet er et konseptbilde fra den oppslukende sci-fi-romanen «Ready Player One» av Ernst Cline. I boka, som snart blir filmatisert av selveste Steven Spielberg, får vi også et lite innblikk i hvordan det kan gå når den de virtuelle verdenene er mer spennende enn vår virkelige verden …

LES OGSÅ: VR eller AR? Her er de tøffeste veiene inn til den alternative virkeligheten