6 minutter å lese

Vi chatter med roboter – slik vil Facebook gjøre mobilen smartere

Merk deg ordet: Chatbots.

Chatbots – kort for chat robots – er dataprogrammer som skal kunne svare på det du måtte lure på, for eksempel via et chat-program. Etter all sannsynlighet vil de revolusjonere hvordan vi bruker mobiltelefonene våre, intet mindre.

Dette er først og fremst mulig takket være de siste års rivende utvikling innen kunstig intelligens. Det er nettopp dette som gjør at teknologien (som faktisk har eksistert siden den første «psykolog»-chatboten Eliza ble unnfanget i 1966) kan komme seg videre fra de lett begrensede eksemplene du sikkert allerede har vært borti.

Les også: Nordmannen bak Siri lager AI i skyen – men frykter «Skynet»

Det er i hvert fall hva Facebook nå håper på, idet de for fullt slipper løs chatbots på Messenger, under det offisielle navnet «bots for the Messenger Platform». Satsingen ble nylig annonsert av Mark Zuckerberg under deres årlige utviklerkonferanse F8 – og allerede nå er de første chatbotene på plass.

bots_mess

Facebook har naturlig nok merket seg at Messenger-appen er svært populær, hos mange faktisk mer populær enn selve Facebook-appen. Akkurat slik du nå (mest sannsynlig) starter opp Messenger-appen for å starte en samtale med en venn, ser Facebook for seg at du i fremtiden kan gjøre det samme om du lurer på noe, eller ønsker å bestille noe.

I stedet for at forskjellige selskaper og tjenester tvinger deg inn i de stadig færre appene du faktisk har på telefonen din, må de i stedet komme til dit du faktisk er. For stadig flere er dette i nettopp chatten, der du da kan starte en samtale med en slik «robot-representant» som svarer etter beste evne.

– Ingen ønsker å måtte installere en ny app for hvert selskap eller hver tjeneste de ønsker å kommunisere med. Vi synes du skal kunne sende en melding til et selskap på samme måte som du sender en melding til en venn, sa Zuckerberg på F8-konferansen.

Kanskje er ikke dette en veldig god nyhet for verdens mange kundeservicemedarbeidere, mange av dem allerede godt vant til å svare på kundehenvendelser via nettopp Facebook. For oss forbrukere vil nemlig slike chatbots kunne la oss gjøre alt fra nettsøk og væroppslag til bestilling av kinobilletter, mat, taxi, hotell, reiser og mye mer på en langt mer sømløs og kjapp måte.

hyatt_gif

Det høres muligens fjernt ut. Men når Facebook selv håper at dette fundamentalt kan endre måten du bruker smarttelefonen din på, er det ikke sikkert det er så dumt å følge med i timen.

Heller ikke når vi vet at også andre store chat-selskaper som Line, Kik, Slack, Telegram og ikke minst Google og Microsoft også hiver seg på bølgen. I Kina har landets største chat-tjeneste, WeChat, allerede brukt chatbots en god stund – og det med stor suksess.

Også nyhetsnettstedet Quartz har umerket seg med sin egen chatbot-baserte nyhetsapp, som «chatter» deg nyhetene på en måte og i et tempo tilpasset ditt eget informasjonsbehov.

quartz-app-featured-image

Chatbot-utvikler Ben Brown, som har laget utviklerverktøyet Botkit, forteller til Gizmodo at han tror vi nå er helt i starten av et stort teknologiskifte – og at Facebooks satsing på området vil ha en enorm effekt med sine over én milliard aktive Messenger-brukere.

– Det var ikke engang i nærheten av en milliard iPhone-enheter i omløp da App Store åpnet. Messenger har i tillegg tilgang på Facebooks data som sine brukere. Så det følger ikke bare en millard brukere med tjenesten, men også masse kontekst og historie, noe som bare vil gjøre programvaren bedre, sier Brown til Gizmodo.

Skjermbilde 2016-04-19 kl. 17.58.13

Han trekker frem et eksempel med flyreiser for å vise hvordan chatboter kan endre måten vi kommuniserer med teknologi og tjenester.

– Du bestiller fortsatt reisen og får infoen tekstet til deg som før. Bare at nå kan boten også spørre «ønsker du noe mer?». Du kan svare «når lander jeg», og vil få et svar. Det blir en sømløs samtale, der folk kan få informasjon når og hvor de trenger det, og du trenger aldri å forlate Facebook Messenger.

Brown får følge av Dan Reich, som lager chatbots for forskjellige selskaper, i sin entusiasme:

– Jeg tror chatbots er den neste store evolusjonen i netteknologi. Bots er rett og slett det nye grensesnittet for datamaskiner. De blir lette å bruke, og veldig imøtekommende, sier Reich til Gizmodo.

Men fortsatt er det litt igjen før vi kan chatte med de første chatbotene som virkelig består den klassiske Turing-testen – der bestått-karakteren bare gis til datamaskiner som klarer å overbevise et menneske om at den ikke er en datamaskin.

Du har kanskje selv merket det om du prater med for eksempel Siri – et av stadig flere eksempler på at AI-baserte chatboter også kan være talestyrte – at det ikke akkurat er et menneske du prater med?

turing

Faktisk er det fortsatt slik at dersom du har brukt en chatbot som du synes gir et overraskende godt svar, kan det godt hende at det faktisk er mennesker i andre enden. For eksempel har Facebook fortalt at det gjerne sitter lys levende mennesker og svarer på vegne av deres kunstige intelligens «M», noe som igjen skal ha en opplærende effekt på den kunstige intelligensen. At disse menneskene ikke alltid har en fullt så morsom jobb, får heller være.

Mer artig er det (i hvert fall for oss som bevitner det på sidelinjen) når kunstig intelligente chatboter slår seg vrange. Det er ikke lenge siden vi for eksempel så Microsofts raskt legendariske AI-chatbot Tay gå fullstendig amok på Twitter.

Tay var programmert til å lære og bli inspirert av personene hun snakket med på nett – folk som i motsetning til andre chatboter under opplæring ikke var ansatt av selskapet selv. Problemet med dette var nemlig at mennesker har en tendens til å bli temmelig uforutsigbare når de slippes løs på nett – noe som også smittet over på Tay, som raskt ble trukket tilbake av Microsoft etter en rekke ufattelig rasistiske og ellers upassende tweets.

Til tross for dette er det ingen tvil om at også Microsoft, i likhet med Facebook og de andre, vil fortsette å satse på chatbots – som bare vil bli bedre og bedre.

Ifølge en lesverdig sak på Bloomberg om Microsofts satsing på chatbots (med den høyst treffende tittelen «Clippy is back») uttaler Microsofts nye toppsjef Satya Nadella:

– Vi ønsker å bygge teknologi som henter ut det beste i mennesket … og ikke det verste. Vi skjønte raskt at Tay ikke var helt der oppe, så vi går nå tilbake til tegnebrettet.

Etter å ha prøvd noen av de forskjellige chatbotene, som allerede er ute på Messenger, opplever vi – i likhet med blant andre MIT Technology Review – at de fortsatt framstår som litt «dumme». Ofte lurer de seg også unna kinkige situasjoner ved å tilby typiske spørsmål som kjappe menyvalg.

Ta for eksempel chatboten Hi Poncho, som her til lands hovedsakelig bare vil snakke om været. Om vi spør om ting den ikke er programmert til å forstå (noe som foreløpig ikke virker som så veldig mye), svarer den unnvikende – med vitser som lett blir gjentakende.

poncho

Det er nok imidlertid bare et spørsmål om tid før den kunstige intelligensen har lært såpass mye at vi ikke kan være helt sikre på om vi har med et menneske eller en maskin å gjøre i andre enden.

Og om du synes det høres en smule skummelt ut, er du heldigvis ikke alene.