3 minutter å lese

Vi så 276 millioner timer av disse spillene

Til helgen avgjøres det: Hvilke lag vinner finalene i «League of Legends» og «Counter-Strike: Global Offensive» i vårsesongen av Telenorligaen?

Siden begynnelsen av februar har tusenvis av spillere kjempet seg gjennom sju serierunder, og lørdag 7. og søndag 8. mai avgjøres det altså mellom topplagene.

Hele sluttspillet kan du se direktesendt på GamerTV både lørdag og søndag. Om du er i Oslo, er du også velkommen til ta turen innom vår samarbeidspartner Gamer.no, som arrangerer tittefest i sine lokaler fra klokka 18.00 begge kveldene.

[toggles][toggle title=»Trykk her for å se sluttspillene:»]«League of Legends»-kampene spilles lørdag 7. mai, som følger:

Kl. 11:00: Riddle mot Celestial (Semifinale #1)
Kl. 14:30: nDurance mot BX3 (Semifinale #2)
Kl. 19:00: Finale

«Counter-Strike: GO»-kampene spilles søndag 8. mai, som følger:

Kl. 11:00: Oslo Lions mot BX3 (Semifinale #1)
Kl. 14:30: Demise mot Panters (Semifinale #2)
Kl. 19:00: Finale

Alle kampene ser du live på GamerTV eller på Twitch-kanalen til Gamer.no.

[/toggle][/toggles]

 

E-sport = enormt på nett

At de aller fleste får med seg finalene via direktestrømmer på nett, vil imidlertid neppe komme som noen overraskelse for alle som har fulgt med litt på e-sport gjennom de siste årene.

Selv om det finnes gode eksempler på at e-sport kan være en glimrende publikumssport som fyller store arenaer, blekner det mot antallet seere som gjerne følger de største kampene over nett.

Gjennom verdensmesterskapet i «League of Legends» i 2015 ble for eksempel fylt opp arenaer i Paris, Brussel, London og Berlin – men disse mange tusen tilskuerne matchet ikke på langt nær de over 36 millioner tilskuerne som fulgte turneringen online.

Går gjerne via Twitch

Enten det er små eller store e-sportskamper det er snakk om, er sjansen stor for at det er via den Amazon-eide tjenesten Twitch det hele blir sett. Dette er verdens ledende sosiale videoplattform for gamere, stiftet i 2011.

– Twitch har gått fra null til mye på veldig kort tid. Tjenesten vokser stadig mer i popularitet også hos Telenors bredbåndskunder, og står nå for fire-fem prosent av det totale trafikken i Telenors fastnett, sier Peering manager Gunnar Hole i Telenor til Link.no.

Ifølge Twitch’ egne tall samles flere enn 100 millioner av tjenestens medlemmer hver måned for å se på og snakke om videospill, og over 1,7 millioner brukere er aktive kringkastere av videoer. I snitt ser hvert eneste medlem av tjenesten imponerende 106 minutter video hver eneste dag.

Mange millioner timer sett

Ifølge nettstedet Fortune er det ingen tvil om at det er nettopp e-sport Twitch-brukerne er aller mest opptatt av. Nylig kunne tjenestens grunnlegger Justin Kan fortelle nettstedet at det neppe hadde eksistert noe Twitch uten e-sport.

Dette er en påstand nye tall fra analyseselskapet Newzoo underbygger. Ifølge deres Newzoo Twitch Tracker var 21.3 prosent av det totale antallet timer sett på Twitch mellom juli og desember 2015 e-sportrelatert. Dette utgjør 475,5 millioner timer med e-sport, eller et snitt på 79 millioner timer hver måned.

Her er litt mer spennende fakta:

• Ifølge selskapet er den klart mest populære sjangeren såkalte MOBA-spill (multiplayer online battle arena), og da først og fremst «League of Legend» og «Dota 2». Disse sto for hele 58 prosent av den totale tiden, altså imponerende 276 millioner timer.

• Nest mest populært er skytespillene, ledet an av «Counter-Strike: Global Offensive», «Call of Duty», «Halo 5» og «Rainbow Six Siege» – disse står for 27 prosent av timene.

• Deretter følger sanntidsstrategispill som «StarCraft II» og «Hearthstone», med ti prosent – eller 47,3 millioner timer.

• Topp 100 spill på Twitch genererte over 2,2 milliarder timer totalt

• De fem mest populære spillene er alle e-sport-spill: «League of Legends», «Dota 2», «Counter-Strike: Global Offensive», «Hearthstone»og «StarCraft II».

[panel style=»panel-info»]
[panel-header]
DETTE ER TELENORLIGAEN:
[/panel-header]
[panel-content]
Norsk seriespill i «Counter-Strike: Global Offensive», «League of Legends», «Hearthstone» og «StarCraft II» med 400 000 kroner i rene pengepremier i 2016.
Toppdivisjonen i hvert spill består av de åtte beste i landet. Etter syv serierunder avsluttes det hele med et sluttspill for de fire beste.
[/panel-content]
[/panel]