5 minutter å lese

«Sjukt fett!» Nok en gang lar vi oss imponere av HTC Vive

(BARCELONA): Se for deg at du står på en landingsplattform på en fremmed planet, med to gønnere og én oppgave: å forsvare romskipet fra de ondsinnede dronene som kommer flyvende mot deg i bølger.

Når du samtidig vet at du ikke kan ta skade av salvene de fyrer av, fordi alt skjer inne i en virtuell virkelighet, er det bare ett norsk begrep som kan beskrive opplevelsen: det er sjukt fett. (For øvrig: du kan ikke ta skade – men du kommer til å dukke likevel).

vive1

Du er fullstendig omsluttet av den virtuelle verdenen, og har en ekte, sensitiv avtrekker i hver hånd. Du sikter, dukker og skyter som du ville gjort om det var virkelig. Alle dine virkelige og virtuelle bevegelser samsvarer sømløst.

I år som i fjor har vi fått prøve HTC Vive på Mobile World Congress i Barcelona, og den befester sin posisjon som VR-systemet vi er mest imponerte av.

Lever opp til hypen

I mange år har vi hørt at «virtuell virkelighet er fremtiden». Nå er fremtiden i så fall her, men er VR virkelig så kult som folk skal ha det til?

htc-4
HTC Vive

Stort sett er svaret faktisk nei, i hvert fall etter at den første fascinasjonen gir seg. Vi har prøvd de aller fleste variantene som er på vei på markedet, og har ofte gått fra opplevelsen mer sjøsyke enn imponerte.

Les også: Derfor trenger ikke den dyreste VR-opplevelsen bli den beste

Unntaket er HTC Vive. VR-systemet har spillgiganten Valve i ryggen – en gjeng som har blant annet «Portal», «Half-Life» og spillportalen Steam i porteføljen. HTC er på sin side gode på maskinvare, også på mobilmarkedet med One-serien.

HTC One M9
HTC One M9

På MWC i fjor testet vi en tidligere utgave av Vive-brillene, mens vi denne gangen har fått kloa i versjonen som straks er i salg. Til en stiv pris – men det kommer vi tilbake til.

Lett å orientere seg

Den kanskje viktigste endringen siden sist er at brillene nå er utstyrt med et lite kamera, som svarer på noen av utfordringene ved å tre inn i en ellers helt lukket, virtuell verden.

vive2

Som i fjor må du i tillegg ha to små «kamera-kuber» festet på veggene – disse viser deg på en diskret måte hvor du fysisk står og går i rommet, så du slipper å bokstavelig talt gå på veggen (som vises som et grønt omriss når du kommer for nærme).

Les også: Nå vil Samsung la deg lage dine egne VR-filmer

Men fortsatt kan du oppleve en gnagende uro: Hva om noen andre er i rommet med deg? Det kan du nå enkelt sjekke ved å dobbeltklikke på en knapp på håndkontrolleren, som lar deg se et slags omriss av objekter og personer rundt deg, med nok detaljer til å gjenkjenne et ansikt.

vive-10

Samme kamera-teknologi gjør det enkelt å finne kontrollene som du holder i hver hånd. Grip etter VR-versjonen, og du kjenner at du plukker dem opp også fysisk.

Når du er inne i et spill, og disse forvandles for eksempel til pistoler, føles det helt naturlig. Du står faktisk og holder i et par lasergønnere – eller kanskje skjold og sverd?

vive-12

Hver av kontrollerne har en trigger på baksiden, og en styreflate foran der du holder tommelen. Å navigere i menyer – eller for den saks skyld velge utrustning og ammunisjon – er intuitivt og enkelt.

Hjernen lures

Vi fikk teste to demoer på MWC. Først står du under vann på et skipsvrak, uten noen særlig interaksjon. Men du kan gå rundt på dekk og se detaljene, mens eksotiske fiskearter svømmer rundt hodet på deg – og det plutselig dukker opp et dyr som er adskillig større.

vive-8

Det er kult, og i et lite sekund måtte vi gispe etter luft, men det er den andre demoen som imponerte mest. Der du virkelig får lov til å være en aktiv part.

For å forsvare romskipet har du to pistoler – som på farten kan byttes ut med skjold. Se for deg bevegelsen av å hente en pil ut av et kogger på ryggen: gjør du dette (altså kaster armen kjapt over skulderen) er det som at du henter frem skjoldet, og kan blokkere skudd fra fienden.

Les også: VR eller AR? Her er de tøffeste veiene inn til den alternative virkeligheten

Hjernen blir kjapt lurt til å tro at det hele er ekte. Og nettopp det at du kan gå rundt i rommet gjør illusjonen enda mer virkelig enn med «sittende» VR.

… men det er en hake

Når alt dette er sagt, så er det ikke bare fryd og gammen. Heller ikke med HTC Vive.

vive-3

For det første har de akkurat annonsert prisen, som blir på stive 799 dollar. Vi tipper det kan tilsvare en pris på opptil 7000-8000 kroner i Norge.

I tillegg må du ha en heftig spill-pc med et dyrt grafikkort for å få en god opplevelse. Når du med Google Cardboard kan få VR helt ned i 50 kroner (pluss prisen av telefonen), eller gjøre en Samsung-telefon til et Oculus-headset med deres Gear VR for en drøy tusenlapp … da er det plutselig veldig langt opp i pris til HTC Vive.

htc-1

Vive krever også at du ikke bare har alburom, men et område på flere kvadratmeter der du kan bevege deg og veive med armene. Det er også en sjenerende ledning du må passe deg for å ikke snuble i.

Har du pengene og en ledig kjellerstue, er det imidlertid ingenting som stopper deg. Da er det bare å håpe på at det kommer mye kult innhold, som er minst like kult som de korte demoene vi har testet så langt.