7 minutter å lese

VR eller AR? Her er de tøffeste veiene inn til den alternative virkeligheten

Enten vi snakker om virtual reality (VR) eller augmented reality (AR), er det liten tvil om at alternative virkeligheter snart vil bli en temmelig virkelig – og viktig? – del av livene våre.

For å gi deg et bilde av hva du kan forvente allerede nå, eller i nær framtid, ser vi nærmere på åtte av de aller mest lovende VR- og AR-produktene vi kjenner til i dag:

 

Oculus Rift – VR

Foto: Tested / Youtube
Foto: Tested / Youtube

Vi skjønte for alvor at VR-drømmen ikke nødvendigvis ville bli et blaff da selveste Facebook bladde opp og kjøpte det amerikanske VR-selskapet Oculus, som står bak den kommende VR-brillen Oculus Rift.

Link-redaksjonen har en god stund hatt en utviklerversjon av Rift tilgjengelig, og har dermed hatt anledning til å teste ut det allerede eksisterende mangfoldet av spennende programmer og spill som åpner dørene til de mest utrolige verdener.

Bare det at «DOOM»-skaper John Carmack er med på Oculus-laget som toppsjef for teknologiavdelingen, gjør at vi umiddelbart får troen på at dette er et selskap som skjønner hva som må til for at VR skal kunne nå ut til det brede laget av den spillinteresserte befolkningen i løpet av ikke altfor mange år.

Vi har tidligere i år tippet at 2015 ville bli det store året for VR – det var nemlig planlagt lanseringsår for Oculus Rift. Siden den gang har Oculus gått ut ny lanseringsdato «tidlig i 2016» – vi får vel smøre oss med tålmodighet og trøste oss med at den som venter på noe godt sjelden venter forgjeves. Spesielt når vi allerede nå har fått en såpass god forsmak på hva vi faktisk har i vente …

 

HTC Vive – VR

Foto: Snorre Bryne
Foto: Snorre Bryne

Da vi var tilstede på mobilmessen Mobile World Convention i Barcelona tidligere i år, hadde nettopp spillgiganten Valve offentliggjort sitt store VR-framstøt i samarbeid med teknologiprodusenten HTC.

Og vips, så var ikke Oculus lenger et hestehode foran alle konkurrentene om hvem som har det mest lovende VR-produktet. Som vi kunne melde om etter våre forrykende 15 minutter med HTC Vive, er dette nemlig noe av det aller råeste vi har vært borti av virtuelle verdener.

I motsetning til Oculus Rift, der man stort sett sitter på en stol og bruker mus og tastatur for å for eksempel spille et spill, kan du med HTC Vive faktisk gå rundt i rommet du befinner deg i, mens du kan interagere med virtuelle gjenstander med de to håndkontrollerne som er basert på den kommende Steam-kontrolleren.

Som markedssjef Jeff Gattis i HTC kunne slå fast, er dette en opplevelse du ikke kan tro før du få prøve det selv – noe som visstnok gjør at selskapet aktivt vil demonstrere Vive for publikum før lanseringen før jul i år.

Med Valve – som blant annet har gitt oss «Half-Life» og «Portal» – i ryggen, er det heller ingen tvil om at vi kan forvente noen rimelig store spillopplevelser i virtuelle verdener i årene som kommer.

 

Sony Project Morpheus – VR

Sony-Project-Morpheus-image-0011

Også PlayStation-produsent Sony er med på VR-kappløpet, med den PS4-baserte VR-brillen som foreløpig går under navnet «Project Morpheus».

Nylig offentliggjorde det japanske selskapet at de planlegger å lansere Morpheus i første halvdel av 2016, noe som betyr at begynnelsen av neste år kan bli en spennende tid for oss som sikler på VR-opplevelser. Konkurranse er stort sett veldig bra, med mindre det også betyr at man (i god, gammeldags konsollkrig-tradisjon) må velge mellom eksklusive opplevelser på de forskjellige plattformene.

De som har prøvd den siste prototypen av Morpheus (vi har ikke vært så heldige ennå), kan melde om en flytende og god opplevelse – selv sier Sony at de vil kunne tilby spilling med 120fps på den 5,7 tommer store OLED-skjermen.

En annen stor fordel Morpheus muligens kan ha over sine konkurrenter på øverste VR-hylle, er at svært mange allerede har en PS4, og dermed ikke trenger å investere i dyre datamaskiner for å kunne kjøre spillene og programmene – slik man må med både Oculus Rift og HTC Vive.

I tillegg håper vi Morpheus, akkurat som HTC Vive, vil kunne la deg bevege på de virtuelle armene inne i spillene med de lysende og ellers støvsamlende Move-kontrollerne. Noe må vi jo kunne bruke dem til?

 

Samsung Gear VR – VR

I motsetning til de tre foregående VR-brillene, krever ikke denne en egen datamaskin. Vel, rettere sagt: Den krever en liten datamaskin, i form av en Samsung-smarttelefon.

Gear VR er utviklet for Samsung av Oculus, opprinnelig bare for Note 4 – et krav som naturlig nok begrenser hvor mange som faktisk kan bruke brillene, som faktisk kan gi en temmelig overbevisende VR-opplevelse, til tross for at pikslene på mobilskjermen kan bli litt vel synlige.

I en oppgradert versjon som lanseres 15. mai (til rundt et par tusenlapper), vil også eiere av S6 og S6 edge kunne bruke telefonene sine til å utforske de stadig flere VR-appene som dukker opp i Google Play. Vi er bare helt i starten av VR-bølgen, og allerede har vi rukket å bli mektig imponerte av hva selv små apper på en mobiltelefon kan tilby av opplevelser …

 

Google Cardboard – VR

cardboard

Hvorfor gjøre det så dyrt? Med Google Cardboard kan du relativt enkelt bygge din egen VR-brille, som passer med de aller fleste nyere Android-telefoner.

Med en slik pappbrille får du full tilgang til alle VR-appene som ligger ute på Google Play, uten at du må blakke deg på selve utstyret.

Det finnes mange forskjellige tilbydere av «gjør-det-selv»-pakker i alle prisklasser, men vær obs: De aller billigste har gjerne en tendens til å gnage på nesa, og med skarpe pappkanter kan det gjøre VR-opplevelsen ubehagelig av feil grunner.

Om du har en stor telefon, bør du også sørge for at du kjøper en av de mange (uoffisielle) modellene som støtter disse.

 

Microsoft HoloLens – AR

Nå er vi over på augmented reality, der brillene du har på deg ikke fjerner deg helt fra omgivelsene rundt deg – men i stedet gjør disse omgivelsene til en del av noe større, godt hjulpet av det digitale.

Microsoft har ikke akkurat slått på den lille tromma når de sier at deres kommende HoloLens vil «forandre livet ditt». Men basert på hva vi hittil har fått se av hologram-brillene, og det de heldige som har fått prøve dem har fortalt om opplevelsen, er Windows-produsenten definitivt inne på noe.

Med HoloLens vil du for eksempel enkelt kunne reparere noe hjemme, mens en erfaren fagmann «svever» foran deg mens han eller hun peker og viser hva du skal gjøre. Mer spennende er i våre øyne kanskje demonstrasjonen av hvordan man kan spille «Minecraft» på stuebordet. Var dette kanskje hvorfor Microsoft i sin tid kjøpte «Minecraft»-utvikler Mojang?

Det er uvisst når HoloLens lanseres – tør vi tippe på 2016?

 

Magic Leap – AR

Akkurat som HoloLens, er Magic Leap også en AR-brille. Men i motsetning til HoloLens, som foreløpig har solgt seg inn som en «fornuftig» dings med mange praktiske bruksområder, har delvis Google-eide Magic Leap satset på en mer underholdende tilnærming til hvilke muligheter AR kan by på. På sine hjemmesider sier de temmelig modig at de ønsker å «hente magien tilbake inn i verden».

Vi vet foreløpig ikke så veldig mye om hva Magic Leap egentlig er for noe, og mange var skeptiske etter at videoen du kan se over her ble sluppet tidligere i år.

Men skal vi tro en tidlig test som ble gjennomført av MIT Technology Review, er ikke påstandene så ville som kritikerne vil ha det til. Vi kan knapt vente til vi får se dette med egne øyne … om vi kan tro det øynene viser oss, da!

Her kan du forøvrig se den temmelig rare TED-talken Magic Leap-sjef Rony Abovitz holdt tilbake i 2012. Kanskje ikke så rart at folk gjerne vil ha litt mer kjøtt på beinet før de tror ham?

 

Google Glass – AR

Foto: Google
Foto: Google

Google var tidlig ute med å eksperimentere med AR i stor skala, med tusenvis av personer som har gått rundt med Google Glass på øyet. Forhåpentligvis har heller ikke alle oppført seg som «glassholes» – et symptom på hvordan det kan gå når folk ikke bare forholder seg til virkeligheten.

Etter at Google nylig tok «livet av» den første prototypen, trodde mange at det var over og ut for Google Glass. Men nei, utviklerne har bare gått tilbake inn i hiene sine … og hvem vet hva de vil komme ut med i neste omgang?

 

LES OGSÅ: Veldig snart snus virkeligheten vår på hodet!