6 minutter å lese

Hva er egentlig VR? Her er alt du trenger å vite … og en smakebit

På fester, forumer og forretningsmøter, rundt mangt et lunsjbord og sikkert enda flere skolegårder snakkes det nå om «VR». Ekspertene kaller det den «neste store plattformen». Den vil overta it-faktoren fra smarttelefoner og nettbrett.

VR står for Virtual Reality. På norsk kaller vi det virtuell virkelighet. Men hva er dette egentlig … og hva skal vi med det? Her er alt du trenger å vite for å henge med – for ikke å si briljere – neste gang temaet kommer opp i lunsjen.

Aller først kan du rett og slett få en smakebit. I tandem med at VR-teknologien rulles ut, kommer nemlig også 360-videoene Facebook og YouTube. Mens filmen spiller av, kan du klikke og dra på bildet og se det rundt i alle retninger. Prøv det selv, med denne helt ferske 360-videoen fra Telenor – som tar deg med på skikjøring ned en fjellside ved Isfjorden.

NB: Filmen fungerer best i YouTube-appen på en smarttelefon. Den kan også oppleves i ekte VR dersom du har tilgang på nødvendig utstyr.

 

Kortversjonen

Ordet virtuell kan defineres som «tilsynelatende virkelig».

Virtuell virkelighet handler dermed om å skape overbevisende illusjoner. Nærmere bestemt illusjonen av å være tilstede – virkelig, fysisk tilstede – i et kunstig miljø (som er dataprogrammert eller basert på videoopptak).

For å oppnå illusjonen må du ha på VR-briller (det engelske navnet, «VR-headset», er mer treffende), nemlig et apparat som dekker hele synsfeltet. Headsetet er stereoskopisk (du har i praksis en skjerm for hvert øye), og gir dermed tredimensjonalitet og dybdesyn.

Like viktig er det at det oppfatter hvor du beveger hodet ditt, slik at du kan se deg omkring i alle retninger uten å bryte illusjonen. Du trenger også hodetelefoner, for lyden er en viktig del av opplevelsen/illusjonen.

Demonstrasjon av Samsung Gear VR på MWC i Barcelona. Foto: Mikael Lunde
Demonstrasjon av Samsung Gear VR på MWC i Barcelona. Foto: Mikael Lunde

 

Når kommer det?

Som du skjønner, er VR tilgjengelig allerede. Faktisk er det akkurat i ferd med å slå gjennom på massemarkedet. Men teknologien er langt ifra ny. Kevin Kelly, medgrunnlegger av magasinet Wired, fortalte nylig på tekno-festivalen SXSW at han først prøvde VR i 1989.

– Det er ikke 1000 ganger bedre nå. Det er derimot en million ganger billigere, sa Kelly.

Dette er takket være teknologien fra mobiltelefoner, og spesielt utviklingen innen skjermer, akselerometere og prosessorer.

Flere VR-løsninger i dag utnytter smarttelefoner direkte. For eksempel med Google Cardboard og Samsung Gear VR bruker du simpelthen telefonens skjerm og maskinvare, ved å plassere hele telefonen inne i VR-headsetet. Begge disse løsningene er allerede tilgjengelige, til en overkommelig penge.

Google Cardboard
Google Cardboard

Noen mer avanserte VR-løsninger aktiverer flere sanser, for eksempel gjennom håndkontrollere og/eller eksterne sensorer som lar «røre» ved det du ser i brillene, og samkjøre hele kroppens bevegelser i den ekte og virtuelle verdenen. Flere slike «high-end»-produkter er på vei på markedet, som du kan lese nedenfor.

Enkelte går faktisk så langt som å skape fullstendige, fysiske miljøer som samsvarer med de virtuelle.

 

Hvilke produkter finnes?

Det er allerede en rekke VR-headset på markedet, og flere store nyheter på vei. I det billigere sjiktet er Samsung Gear VR er favoritt. Det er allerede i salg, til bare drøyt 1000 kroner. Riktignok må du også ha en Samsung-telefon å sette inni. Den er kompatibel med Galaxy S7 og S7 edge, Note5, S6 og S6 edge.

vr

Aller enklest og billigst på markedet er Google Cardboard. Som navnet tilsier kan du lage dette headsetet av papp, og bare noen få andre deler. Du kan få det til for en femtilapp, eller deromkring. Du bruker telefonen din som skjerm.

Det mest omtalte VR-headsetet, som har vært under utvikling i en årrekke og på mange måter har dratt i gang hele «VR-revolusjonen», er Oculus Rift. Denne kan nå bestilles på nettet, til en pris på 599 dollar (cirka 4 500 kroner), pluss moms og frakt. De sendes ut fra juli. For å bruke Oculus Rift kreves en relativt kraftig Windows-pc.

HTC Vive har seilt frem som den største konkurrenten til Oculus Rift. Det er laget i samarbeid med spillgiganten Valve, og er det mest imponerende VR-systemet vi har prøvd – men også det dyreste. Det krever også en kraftig datamaskin – og god plass til å veive med armene. Totalprisen med frakt til Norge kommer på stive 983 euro, altså over 9 000 kroner.

PlayStation VR er laget spesielt for spillkonsollen PlayStation 4. Den har det fortrinnet over Rift og Vive at du ikke trenger noen spesielle forkunnskaper, og heller ingen annen maskinvare enn PS4, for å komme i gang. Det ryktes at den også kan brukes med pc. PlayStation VR er i salg fra 1. oktober, til i underkant av 5 000 kroner.

s7vr_gif

 

Hva kan det brukes til?

Mange vil nok avfeie VR som noe «dataspill-greier». Og ja, det vil utvilsomt være svært mange spillere blant dem som er først ute med å skaffe seg teknologien.

Ikke minst er det et poeng at de tre sannsynligvis mest ettertraktede VR-løsningene som kommer på markedet i år – nemlig Oculus Rift, HTC Vive og PlayStation VR – alle har direkte koblinger til spillbransjen.

Likevel både kan og vil teknologien treffe adskillig bredere enn som så. Det er mange eksempler:

Er du mer interessert i potensialet innen spill, kan du lese en av våre ravende oppspilte tester av HTC Vive, som foreløpig er det mest imponerende systemet vi har testet.

vive2

Og det er bare for å nevne noe. Etter hvert blir det kanskje like vanlig å eie en VR-løsning som å ha en smarttelefon.

 

Er dette det samme som AR?

Nei. AR står for Augmented Reality, og kalles utvidet virkelighet på norsk.

Også dette innebærer stort sett at du har på deg en form for briller eller headset. Men i stedet for å stenge den ekte verdenen ute, vil AR-løsninger bygge videre på det du allerede kan se og høre rundt deg – i form av hologrammer og andre virtuelle elementer. De mye omtalte Google Glass var et eksempel på dette. Det samme er Microsoft HoloLens. 

Det er spådd – blant andre av den overnevnte Kevin Kelly – at slik teknologi snart kan erstatte pc-monitorene på jobb, og at teknologien kan bli enda større og viktigere enn VR i fremtiden. Du kan lese mer om forskjellene mellom VR og AR her eller her.

Til sist kan du få en annen smakebit, denne gangen fra «Star Wars»-universet:

Star Wars: The Force Awakens Immersive 360 ExperienceSpeed across the Jakku desert from Star Wars: The Force Awakens with this immersive 360 experience created exclusively for Facebook.

Posted by Star Wars on 23. september 2015