Fra venstre: Kjetil Holmefjord (Startuplab), Andreas Johnsen (Telenor), Kim Haagensen (WeClean), Gisle Pedersen (Telenor), Sindre Røstad (WeClean). Foto: Snorre Bryne

4 minutter å lese

WeClean vant 100 000 kroner i Telenor Mobile Challenge

– Vinneren av Telenor Mobile Challenge har med stor entusiasme utviklet en tjeneste som er relevant for alle innbyggere i Norge.

Det vanket store ord da den ferske vasketjenesten WeClean mandag morgen ble tildelt 100 000 kroner i førstepremie i Telenor Mobile Challenge-konkurransen, en gründer-konkurranse som arrangeres i samarbeid med Startuplab.

WeClean ble startet opp av brødrene Kim Haagensen og Sindre Røstad i fjor høst, og er enkelt forklart en «markedsplass» som skal koble kunder og tilbydere av vasketjenester via en egen app til iPhone og Android.

70 deltakere

– Tjenesten løser på en innovativ måte et «stort» problem mange har, ved hjelp av noen få klikk. På samme tid bidrar den til å endre en bransje som i liten grad er  digitalisert, sa innovasjonssjef Gisle Pedersen i Telenor under utdelingen av prisen på MESH i Oslo.

Totalt var det 70 innsendte bidrag til Mobile Challenge, innenfor et bredt spekter av kategorier.

– Dette var alle typer bidrag, og mange av dem var svært gode. Dermed var det en vanskelig jobb for juryen å plukke ut de ti finalistene som fikk være med i pitche-finalen forrige mandag, sa Andreas Johnsen fra innovasjonsteamet i Telenor.

Kriteriene for å delta i Telenor Mobile Challenge var at løsningen må være relevant for sluttbrukeren i det norske mobilmarkedet. Tjenesten må også løse et reelt, tydelig definerbart problem, allerede være lansert eller være nær lansering samt ha en høy grad av innovasjon. I tillegg ble «wow-faktor» vurdert både for tjenesten og presentasjonen.

Milliardmarked

Alt dette kunne WeClean tilby, og etter en pitch som imponerte juryen stakk de altså av med førstepremien på 100 000 kroner.

– Tusen takk for tilliten. Det har vært en fantastisk reise så langt, og vi ser fram til et fint samarbeid videre, sa Sindre Røstad fra scenen.

Tidligere i vår vant WeClean også 1,3 millioner kroner i gründerkonkurransen Angel Challenge.

– Det er så mye positivt som skjer rundt oss om dagen. Samtidig er det veldig mye å ta tak i. Vi har allerede fått gjort svært mye bra med svært få ressurser, men nå er det altså bare å brette opp ermene, sier medgründer Kim Haagensen til Link.no.

Han forteller at selskapet nå skal jobbe videre med å bygge opp en struktur i Oslo, før de går videre ut i resten av landet – og forhåpentligvis også verden.

– Bare i Oslo og omegn er markedet for vask på over én milliard kroner, ifølge tall fra NHO – og dette inkluderer ikke engang det enorme svarte markedtet, forteller Haagensen.

Enorm respons

Når renholdsarbeidere kan kobles sammen med potensielle kunder via WeClean-appen, kan hverdagen ifølge gründeren bli lettere for alle parter.

– Kundene får en større frihet når de kan bestille vask etter behov med noen få klikk i appen. Men også for den som ønsker å vaske, vil dette gi mange fordeler. Nå kan du komme inn på at eller vanskelig tilgjengelig marked, og ha samme premisser som alle andre som jobber med renhold. Du kan jobbe en halv dag eller fem dager i uka – det er helt opp til deg, sier Haagensen.

Han forteller at de nylig la ut en Finn-annonse der de søkte etter vaskepartnere til tjenesten.

– Etter to døgn måtte vi bare stenge den, etter at det hadde kommet inn over 300 søknader. Mange av søkerne hadde utenlandsk bakgrunn, dette er gjerne folk som hittil har vært henvist til svart arbeid. Vi ser imidlertid at mange av disse ønsker å bli mer integrert i samfunnet ved å jobbe hvitt, sier Haagensen, og legger til:

– Men 30 prosent av de som svarte på annonsen var også unge nordmenn, som typisk kunne tenke seg å vaske ved siden av studiene.

Det er med andre ord mye som motiverer WeClean-gründerne til å jobbe hardt også i tiden som kommer:

– Vi har så stor tro på denne ideen, så det viktigste er ikke nødvendigvis å hente inn penger – de kommer til å komme, det er jeg sikker på. Det er mye viktigere at vi får inn riktige folk på investorsiden. Jeg tror samarbeidet med Telenor kan bli svært spennende, og veldig riktig for oss, sier Haagensen.